Alfa Romeo: Τελικά, ποιο είναι το μέλλον της; - X FM 94.3

Breaking

XFM943 LIVE RADIO

Παρασκευή, 9 Μαρτίου 2018

Alfa Romeo: Τελικά, ποιο είναι το μέλλον της;

Alfa Romeo: Τελικά, ποιο είναι το μέλλον της;

Την Alfa Romeo μάθαμε να την αγαπάμε. Ή μάλλον, μας έμαθε η ίδια μάρκα να την αγαπάμε. Όμως τα τελευταία χρόνια, πόσοι από αυτούς που την αγάπησαν έμειναν πιστοί; Φταίει το παρόν, φταίει το μέλλον που αργεί όλο και περισσότερο; Ώρα για μια συζήτηση για μια μάρκα διαφορετική από τις υπόλοιπες…

Η Alfa Romeo δεν είναι σαν τις άλλες. Το παρελθόν της το ζηλεύουν όλοι. Όπως και τους φανατικούς της οπαδούς. Αυτοκίνητα σαν τη Giulia, την Alfetta, τη Giulietta, την Alfasud και αργότερα την 33 και την 75 ή ακόμη και την σχετικά πρόσφατη 147, έχτισαν το ποιόν μιας μάρκας με γονίδια που δεν αποποιήθηκαν ποτέ το συναίσθημα, έναντι της αποτελεσματικότητας και του κέρδους. Ακόμη περισσότερο κατασκευές όπως η Spider, η GTA, η Montreal, η RZ/SZ έδειξαν στον κόσμο και σε δύσκολες εποχές, ότι το αυτοκίνητο μπορεί να είναι πολλά περισσότερα από «απλώς» ένα μέσο μετακίνησης. Για να μην αναφερθούμε στις αγωνιστικές επιτυχίες που για 90 ολόκληρα χρόνια –από τα 107 της μάρκας– αποτέλεσαν τον πυρήνα της ίδια της ύπαρξής της.

Όμως ο καιρός πέρασε, τα χρόνια άλλαξαν, η αυτοκίνηση άλλαξε και μαζί τους άλλαξε και η Alfa Romeo. To παρελθόν υπάρχει και θα υπάρχει για πάντα, όμως το παρόν και πολύ περισσότερο το μέλλον, δείχνουν ότι η αγαπημένη Alfa δεν είναι αυτή που γνωρίσαμε και αγαπήσαμε. Και αυτό εκπέμπεται -όπως και σε κάθε μάρκα άλλωστε- από τη γκάμα των αυτοκινήτων της. Μια γκάμα η οποία αυτή τη στιγμή δείχνει κάπως… αμήχανη, μιας και αποτελείται από δύο αυτοκίνητα compact κατηγοριών που βρίσκονται στην παραγωγή αρκετά χρόνια, δύο αυτοκίνητα που μόλις παρουσιάστηκαν όμως εντάσσονται σε πιο ακριβές κατηγορίες, αλλά και ένα ειδικό αυτοκίνητο, την 4C, που πολλοί την έχουν –δυστυχώς– ξεχάσει. Ας τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά:

MiTo: Ξεκίνησε την παραγωγή της το 2008 βάζοντας την Alfa Romeo σε μια κατηγορία –μικρή– που δεν είχε εμπειρία. Βασισμένη στο Fiat Punto, με όνομα που συνέδεε την Alfa με τη Fiat (από το Milano-Torino, τις δύο πόλεις-έδρες των δύο ιταλικών εταιρειών), αλλά και με εμφάνιση και οδική συμπεριφορά διαφορετική από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο της κατηγορίας, η MiTo συνεχίζει 10 χρόνια αργότερα χωρίς καμία ουσιαστική αλλαγή σε σχέση με την πρώτη MiTo που βγήκε από το ιστορικό εργοστάσιο Mirafiori της Fiat. Πρόκειται για το παλαιότερο αυτοκίνητο της κατηγορίας της -εντάξει, εκτός του Fiat Punto, το οποίο μάλιστα έχει το μειονέκτημα να είναι αποκλειστικά 3θυρο, σε μια χρονική περίοδο που πολλοί ανταγωνιστές του δεν έχουν καν 3θυρη έκδοση στη γκάμα τους λόγω μη αγοραστικού ενδιαφέροντος.


Giulietta: Η μικρομεσαία Alfa, η οποία λανσαρίστηκε για πρώτη φορά το 2010 χτισμένη πάνω σε καινούργια τότε πλατφόρμα του Fiat Group. Όπως και στην περίπτωση της MiTo, η Giulietta έκλεψε τις εντυπώσεις με την εμφάνισή της, πολύ περισσότερο δε με τα οδικά και οδηγικά της χαρακτηριστικά, ενώ και η ποιότητά της έκλεισε τα στόματα πολλών που έλεγαν ότι η Alfa Romeo δεν μπορεί να είναι premium. Όμως, 8 χρόνια αργότερα, η Giulietta δεν μπορεί εύκολα να ανταγωνιστεί τους υπολοίπους της κατηγορίας της, σε μια εποχή που ο χρόνος τρέχει όλο και περισσότερα απαιτώντας συνεχώς ανανεώσεις, αναβαθμίσεις και –πολύ δύσκολο να επιτευχθεί– συμβατότητα με τα νέα δεδομένα ρύπων και κατανάλωσης. Όπως και στην περίπτωση της MiTo, η Alfa δεν έχει ξεκαθαρίσει πότε και εάν θα την αντικαταστήσει, παρότι αναμένεται το 2018 να είναι και το τελευταίο έτος της παραγωγής της.


Giulia: Ήρθε στην αγορά το 2016, μετά από αρκετές καθυστερήσεις και σε μια κατηγορία –μεσαία– που η Alfa Romeo ήταν απούσα για 5 ολόκληρα χρόνια μετά το τέλος της 159 το 2011. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Βασισμένη πάνω σε ένα ολοκαίνουργιο πλαίσιο και όντας πισωκίνητη, η Giulia μαζί με την εκπληκτική Giulia QV είναι ίσως η πιο ενδιαφέρουσα οδηγικά Alfa της τελευταίας 40ετίας. Όμως και εδώ, υπάρχει ένα πρόβλημα. Η Giulia ήρθε σε μια κατηγορία η οποία από πλευράς πωλήσεων μειώνει συνεχώς τα νούμερά της τα τελευταία χρόνια. Και είναι δεδομένο ότι καμιά μάρκα εν έτη 2018 δεν μπορεί να επιτύχει εμπορικά, όταν έχει ως πιο σημαντικό της προϊόν ένα μεσαίο αυτοκίνητο. Αν πλαισιωθεί και από άλλα μοντέλα, η Giulia μπορεί να αποτελέσει ένα χαρτί κύρους για την Alfa. Σήμερα, αυτό δεν μπορεί να συμβεί.


Stelvio: Το μεγάλο στοίχημα. Λανσαρίστηκε μόλις την προηγούμενη χρονιά για να βάλει την Alfa Romeo στην κατηγορία των SUV, η οποία αυτή τη στιγμή έχει σχεδόν πάρει τα ηνία των παγκόσμιων πωλήσεων. Βασισμένη πάνω στην ίδια πλατφόρμα με τη Giulia και με τετρακίνηση που ξεκινά στέλνοντας τη δύναμη πίσω και μετά –εφόσον χρειαστεί– μπροστά, η δημιουργία της Alfa είναι ένα από τα πιο σπορ SUV που έχουν κατασκευαστεί ποτέ. Όπως και με τη σεντάν «αδελφή» της, η Stelvio εντάσσεται στη μεσαία κατηγορία των SUV, η οποία δεν είναι φυσικά η πιο εμπορική από όλες τις υποκατηγορίες των αυτοκινήτων του είδους, όμως δείχνει ότι μπορεί να φέρει κάποιες από τις πωλήσεις που ζητά η μάρκα από αυτήν.


4C: Η Alfa Romeo 4C είναι ένα σπορ κουπέ που έχει φοβερή εμφάνιση, εκρηκτικά οδικά και οδηγικά χαρακτηριστικά, σοφιστικέ υπόβαθρο (carbon πλαίσιο), όμως είναι πολύ ακριβή, μη πρακτική και πολύ ειδική (π.χ. ένα από τα ελάχιστα αυτοκίνητα της εποχής χωρίς υποβοήθηση στο τιμόνι). Τα τρία τελευταία μειονεκτήματά της είναι και αυτά που δεν της επιτρέπουν να ανταγωνιστεί αυτοκίνητα της ίδιας κατηγορίας όπως η Porche 718, που είναι αντίστοιχα φοβερή εμφανισιακά, εκρηκτική οδικά και οδηγικά, όμως δεν είναι τόσο ακριβή, είναι πολύ περισσότερο πρακτική και έχει και ηλεκτρικά ανοιγόμενη οροφή (Boxster) έναντι χειροκίνητης της 4C…


Αυτή λοιπόν είναι η τωρινή γκάμα της Alfa Romeo. Έχει δύο compact αυτοκίνητα (MiTo, Giulietta) που έχουν μείνει αρκετό διάστημα χωρίς αντικαταστάτη, δύο αυτοκίνητα ολοκαίνουργια σε μεγάλες όμως κατηγορίες, και την 4C, που όμως προείπαμε είναι μια πολύ ειδική περίπτωση.

Με βάση αυτή τη γκάμα, το 2017 ήταν για τη μάρκα ένα σχετικά καλό έτος. Υπολογίζεται ότι με τη βοήθεια της Giulia και της Stelvio έφθασε στις 118.000 πωλήσεις, από τις μόλις 72.000 του 2016, έχοντας μεγάλη άνοδο. Ωστόσο και παρά την αύξηση αυτή, ο στόχος που τέθηκε το 2014 από τον Πρόεδρο της FCA, τον Sergio Marchionne, για 400.000 πωλήσεις το 2018 είναι δεδομένο ότι δεν θα επιτευχθεί. Εξ ου άλλωστε και η ίδια η εταιρεία από το 2016 τον έχει μεταφέρει για το 2021. Όμως και πάλι υπάρχουν προβλήματα, που θέτουν σε αμφιβολία ακόμη και αυτή την χρονική παράταση.

Τον Απρίλιο του 2017 o Οικονομικός Διευθυντής της FCA, ο κ. Richard Palmer, δήλωσε ότι μετά το λανσάρισμα της Stelvio η εταιρεία θα γυρίσει σε κέρδη στα τέλη του 2017. Ο Marchionne την ίδια περίοδο δήλωσε από την άλλη ότι τα κέρδη θα έρθουν το 2018. Στα τέλη του περασμένου Οκτώβρη, ο ισχυρός άνδρας της FCA σε δηλώσεις του δεν έδειξε σίγουρος ότι τελικά η κερδοφορία θα επιτευχθεί το 2018, λόγω μειωμένων πωλήσεων σε Η.Π.Α. και Κίνα.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι εκτός από το ότι χάνονται νούμερα πωλήσεων και χρήματα, θα καθυστερήσουν ακόμη περισσότερο να μπουν στην αγορά οι νέες Alfa Romeo που αναμένουμε, ανάμεσα στις οποίες βρίσκονται το νέο μεγάλο σεντάν, ένα καινούργιο μεγάλο σπορ κουπέ, αλλά πολύ περισσότερο, ο αντικαταστάτης της Giulietta στη μικρομεσαία κατηγορία και το νέο, μικρότερο SUV από τη Stelvio που θα ανταγωνιστεί μοντέλα όπως η BMW X1 και το Audi Q3.

Και αυτά τα νέα μοντέλα, με βάση και την παραπάνω ανάλυση της τωρινής γκάμας που κάναμε, τα χρειάζεται περισσότερο ίσως από ποτέ άλλοτε στην ιστορία της η Alfa Romeo. Το τι θα γίνει τελικά θα το μάθουμε σύντομα (1η Ιουνίου άλλωστε έχουμε και την ετήσια ενημέρωση των μετόχων της Alfa). Όμως το ζήτημα παραμένει. Με αυτή την «άνιση» γκάμα, τις καθυστερήσεις στην παρουσίαση των μοντέλων, πως θα μπορέσει η Alfa να ανταγωνιστεί όλους τους υπόλοιπους, σε μια εποχή που τα πάντα τρέχουν πιο γρήγορα από ποτέ; Και τελικά, ποιο θα είναι το μέλλον της αγαπημένης μας μάρκας;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

-->